Kryteria oceniania wypowiedzi ustnych ucznia
- Autor: Marek Misztal
- 14 czerwca 2014
- Brak komentarzy
W edukacji społecznej i historycznej, jednym z kryteriów sukcesu jest opanowanie umiejętności z zakresu komunikacji, w tym: uczestniczenie w dyskusji, prezentacja i obrona własnego stanowiska, branie pod uwagę argumentów strony przeciwnej oraz przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko. Kryteria oceniania wypowiedzi pomogą nauczycielowi ocenić wypowiedzi ucznia.
Ocena dopuszczająca (2)
- Wypowiedź przebiega chaotycznie, bez określonego planu.
- Niedbały sposób mówienia, bez akcentowania najważniejszych punktów wystąpienia.
- Konieczność ingerowania nauczyciela w przebieg prezentacji.
- Wystąpienie opiera się na nieodpowiednich lub źle zrozumianych informacjach.
- Wiedza ucznia jest ograniczona i w znikomym stopniu wyczerpuje temat.
Ocena dostateczna (3)
- Wystąpienie cechuje znajomość podstawowych zagadnień programowych oraz podstawowych elementów wystąpienia: wstęp; zarysowanie głównego problemu oraz głównych tez wystąpienia; podsumowanie.
- Jednocześnie brak
- w wystąpieniu płynności oraz jasnego określenia własnego stanowiska wobec omawianego problemu.
- Nie występują odniesienia do literatury, zdarzeń rzeczywistych; sporadycznie uczeń nawiązuje do wiedzy zdobytej poza lekcjami historii.
- Nauczyciel sporadycznie ingeruje w tok wypowiedzi.
Ocena dobra (4)
- Uczeń zna i stosuje zasady konstruowania wypowiedzi.
- Wypowiedź jest kreatywna.
- Prezentowana analiza świadczy o dobrym opanowaniu materiału.
- Uczeń sięga do przykładów z literatury, innych dziedzin nauki.
- Przedstawione są różne stanowiska dotyczące problemu, czasami faworyzując jedną ze stron. Wynika to z braku obiektywizmu, bądź też z nieumiejętności dokonania wyczerpującej analizy porównawczej.
- Mówca potrafi bronić swojego sądu oraz odpowiedzieć na większość pytań i wątpliwości.
- Argumenty użyte w trakcie wypowiedzi są czasami powierzchowne.
Ocena bardzo dobra (5)
- W wystąpieniu zarysowano wszystkie wymagane elementy wypowiedzi.
- Wypowiedź jest płynna, jasno określono w niej stanowisko mówcy.
- Argumenty poparte są właściwymi przykładami, wskazującymi na bardzo dobrą znajomość materiału programowego.
- Odpowiednie odniesienie się do lektur, źródeł i wydarzeń rzeczywistych.
- Płynne przechodzenie od elementów prezentacyjnych do polemicznych.
- Właściwe podsumowanie i wnioski końcowe.
- Właściwa składnia, intonacja, poprawność gramatyczna, sporadyczne błędy.
Marek Misztal
Dodaj komentarz