Kryteria oceniania prac pisemnych ucznia

  Ocenianie

Tworzenie narracji historycznej, w tym: planu, notatki, rozprawki jest jednym z podstawowych wymagań edukacji historycznej. Stąd, przydatne w pracy z uczniem mogą być  pomocnicze kryteria oceniania prac pisemnych.

Ocena dopuszczająca (2)

  • Temat jest częściowo opisany. Praca zaś ma charakter odtwórczy.
  • Wykazuje na częściowe niezrozumienie tematu.
  • Brak wielu podstawowych faktów, informacji o wydarzeniu, procesie dziejowym.
  • Niewłaściwa konstrukcja wewnętrzna pracy, zachwiane proporcje.
  • Ograniczenie się do jednego źródła informacji.
  • Brak ocen, wniosków, konkluzji, uzasadnień.
  • Błędy składniowe i gramatyczne.

Ocena dostateczna (3)

  • Właściwie wyróżnia części planu pracy pisemnej.
  • Podaje podstawowe fakty mające wpływ na proces historyczny.
  • Praca ma charakter głównie odtwórczy.
  • Uczeń ma trudności z właściwą hierarchizacją.
  • Schematycznie przedstawione związki przyczynowo-skutkowe.
  • Dobór materiału ograniczony do wymagań programowych.
  • Zdarzają się błędy stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne.
  • Wnioski zawarte w pracy są błędne lub ich brak.
  • W zasadzie nie występuje własna ocena.

Ocena dobra (4)

  • W pracy właściwie przedstawiono związki przyczynowo- skutkowe, pojęcia.
  • Występują udane próby wykorzystania różnych źródeł informacji historycznej, który jednak nie wyczerpuje zakresu zadania.
  • Uczeń podejmuje próbę oceny zjawiska, choć częściej cytuje cudzą opinię.
  • Występuje wnioskowanie i uzasadnianie.
  • Styl bez większych zastrzeżeń.
  • Dopuszcza się pojedyncze błędy ortograficzne.

Ocena bardzo dobra (5)

  • Właściwa kompozycja i proporcje pracy.
  • Pełne zrozumienie tematu pracy; wyczerpanie materiału faktograficznego, chronologicznego i terytorialnego.
  • Wykorzystano właściwie różne źródła informacji.
  • Ujecie tematu wielopłaszczyznowe, ze zrozumieniem procesu historycznego, jego złożoności i niejednoznaczności.
  • W pracy występują samodzielne wnioski, syntetyczne podsumowanie, samodzielna ocena zjawiska, bezbłędny styl, poprawność językowa i gramatyczna; przejrzysty układ graficzny.

Marek Misztal

LEAVE A COMMENT