Jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły dotyczy całokształtu działań związanych z procesem kształcenia i wychowania ucznia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, co podnosi prawdopodobieństwo uzyskania pożądanego wyniku oraz redukuje ewentualność wystąpienia niepożądanych rezultatów. W stosunku do całej organizacji, jaką jest szkoła, zapewnienie jakości pracy odbywa się poprzez realizację programu pracy szkoły (programu zapewnienia jakości), który określa główne cele kształcenia i wychowania; stanowi opis struktury organizacyjnej szkoły, stanu bazy materiałowo-technicznej oraz realizowanych w niej programów nauczania; dostarcza informacji na temat kadry pedagogicznej; definiuje zadania szkoły w ujęciu krótko, średnio i długoterminowym. Jego realizacja służyć ma urzeczywistnieniu wizji szkoły.
W celu zapewnienia prawidłowości procesu budowania planu zapewnienia jakości należy przestrzegać kilku elementarnych zasad:
-
Nie należy czekać na oznaki kryzysu. Usprawnianie pracy szkoły powinno odbywać się w sposób ciągły i systematyczny.
-
Rozwiązując problem należy koncentrować się na wadach procesu, a nie na błędach ludzi.
-
Sukces działań reformatorskich zależy od realizatorów procesu, dlatego należy przekonać ich o słuszności działań zaradczych i zadbać o ciągłe zwiększenie ich kompetencji.
-
Szkoła to system, dlatego propozycje, warianty rozwiązania problemu powinny być rozpatrywane przez pryzmat pracy zespołowej.
-
Identyfikując problemy trzeba polegać na danych, nie na opinii czy domyśle. W tym celu należy precyzyjnie określić narzędzia diagnozy.
Podstawowym zagadnieniem związanym z planowania jakości pracy szkoły jest identyfikacja problemu. Służy temu analiza sytuacji szkoły. Do grupy źródeł informacji (narzędzi diagnozy) o sytuacji szkoły należy zaliczyć: dane z istniejących źródeł informacji, uwagi pracowników szkoły, rodziców dzieci oraz samych uczniów, dotyczące różnych aspektów pracy szkoły, a także uwagi wynikające z obserwacji osobistej. Głównymi metodami gromadzenia potrzebnych informacji będą tu: przegląd posiadanej dokumentacji, wywiady, rozmowy, ankiety, analiza skarg, nieformalna informacja. Materiał zebrany w wyniku analizy pozwala na określenie aktualnej sytuacji szkoły.
Po dokonaniu identyfikacji problemów kolejny krok stanowić powinna ich ocena, selekcja i zdefiniowanie. Dzięki temu zabiegowi można określić zakresy oddziaływań naprawczych szkoły oraz cele w kategoriach krótko, średnio i długoterminowych. Do podstawowych kryteriów oceny stwierdzonych problemów należy zaliczyć: koszty społeczne (istotne ze względu na cele pracy szkoły) i materialne wdrożenia lub niewdrożenia; łatwość wdrożenia; czas wdrożenia, skuteczność działań naprawczych; akceptacja środowiska; wykonalność ze względu na posiadane kompetencje; możliwość pozyskania sojuszników i wsparcie we wdrażaniu; skutki niepodejmowania działań zaradczych; wpływ na inne działania. Po dokonaniu oceny i selekcji należy zdefiniować problem. Definicja problemu powinna być jasna, prosta, wyczerpująca, jednoznaczna, możliwie krótka, szczegółowa; powinna wskazywać na istotę problemu i nie odnosić się do przyczyny zjawiska oraz do ewentualnych jego rozwiązań.
Analiza problemu jest kolejnym etapem. Ta część działań obejmuje: wyjaśnienie, co wiemy o problemie; wskazanie na procesy toczące się wokół problemu; określenie przyczyn problemu; wyłonienie potencjalnych rozwiązań; przyporządkowanie głównym problemom zadań szczegółowych, sposobów realizacji; wskazanie realizatorów według kryterium posiadanych kompetencji; wyznaczenie terminów realizacji. W obrębie wymienionych czynności trzeba pamiętać o określeniu kryterium sukcesu, czyli wyników, których osiągnięcie uznamy za pożądane i konieczne w efekcie podjętej strategii naprawczej.
Ostatnimi etapami planowania jakości pracy w szkole są: wdrożenie i ewaluacja. Sukces zainicjowanego programu zależy w dużej mierze od ciągłego i systematycznego monitorowania całego procesu. Obejmuje on przegląd wyznaczonych celów oraz wypracowanych rozwiązań, identyfikację pojawiających się trudności, uzyskanie informacji potwierdzającej uzyskanie oczekiwanego efektu (kryterium sukcesu – efektu), wyciąganie wniosków na przyszłość oraz wskazywanie słabych punktów w łańcuchu budowania jakości. Dlatego jeszcze na etapie planowania należy określić instrumenty ewaluacji bieżącej, okresowej i podsumowującej oraz odpowiedzialnych za jej przeprowadzenie.
Należy zaznaczyć, że budowanie jakości pracy szkoły jest procesem permanentnym, w którym powtarzają się kolejno czynności związane z: diagnozą, planowaniem, działaniem, oceną i poprawą.
Marek Misztal
Za: M. Misztal, Planowanie jakości w szkole. Plan pracy szkoły, „Nowy Biuletyn Szkolny” nr 10/2000, s. 33-34.
8 thoughts on - Zapewnienie jakości pracy szkoły. Plan pracy
As I site possessor I believe the content material here is rattling magnificent , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Best of luck.
https://www.droversointeru.com
You are my intake, I have few web logs and infrequently run out from brand :). “Actions lie louder than words.” by Carolyn Wells.
http://iptvpolska.click/
My brother suggested I might like this website. He was entirely right. This submit truly made my day. You can not imagine simply how a lot time I had spent for this information! Thanks!
https://147.182.178.141/
Very interesting info !Perfect just what I was looking for!
https://spoo-design.de/pl/produkt/127086/
Definitely consider that that you stated. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed even as folks consider concerns that they plainly do not understand about. You managed to hit the nail upon the highest and outlined out the whole thing with no need side-effects , folks could take a signal. Will likely be again to get more. Thank you
https://spoo-design.de/pl/produkt/127086/
This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen
https://kaylanilei.net/
You completed a few nice points there. I did a search on the matter and found mainly folks will have the same opinion with your blog.
https://uweed.de/shop/cbd-blueten/
I don’t usually comment but I gotta tell thankyou for the post on this special one : D.
https://raja-botak.org/