Jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły dotyczy całokształtu działań związanych z procesem kształcenia i wychowania ucznia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, co podnosi prawdopodobieństwo uzyskania pożądanego wyniku oraz redukuje ewentualność wystąpienia niepożądanych rezultatów. W stosunku do całej organizacji, jaką jest szkoła, zapewnienie jakości pracy odbywa się poprzez realizację programu pracy szkoły (programu zapewnienia jakości), który określa główne cele kształcenia i wychowania; stanowi opis struktury organizacyjnej szkoły, stanu bazy materiałowo-technicznej oraz realizowanych w niej programów nauczania; dostarcza informacji na temat kadry pedagogicznej; definiuje zadania szkoły w ujęciu krótko, średnio i długoterminowym. Jego realizacja służyć ma urzeczywistnieniu wizji szkoły.
W celu zapewnienia prawidłowości procesu budowania planu zapewnienia jakości należy przestrzegać kilku elementarnych zasad:
-
Nie należy czekać na oznaki kryzysu. Usprawnianie pracy szkoły powinno odbywać się w sposób ciągły i systematyczny.
-
Rozwiązując problem należy koncentrować się na wadach procesu, a nie na błędach ludzi.
-
Sukces działań reformatorskich zależy od realizatorów procesu, dlatego należy przekonać ich o słuszności działań zaradczych i zadbać o ciągłe zwiększenie ich kompetencji.
-
Szkoła to system, dlatego propozycje, warianty rozwiązania problemu powinny być rozpatrywane przez pryzmat pracy zespołowej.
-
Identyfikując problemy trzeba polegać na danych, nie na opinii czy domyśle. W tym celu należy precyzyjnie określić narzędzia diagnozy.
Podstawowym zagadnieniem związanym z planowania jakości pracy szkoły jest identyfikacja problemu. Służy temu analiza sytuacji szkoły. Do grupy źródeł informacji (narzędzi diagnozy) o sytuacji szkoły należy zaliczyć: dane z istniejących źródeł informacji, uwagi pracowników szkoły, rodziców dzieci oraz samych uczniów, dotyczące różnych aspektów pracy szkoły, a także uwagi wynikające z obserwacji osobistej. Głównymi metodami gromadzenia potrzebnych informacji będą tu: przegląd posiadanej dokumentacji, wywiady, rozmowy, ankiety, analiza skarg, nieformalna informacja. Materiał zebrany w wyniku analizy pozwala na określenie aktualnej sytuacji szkoły.
Po dokonaniu identyfikacji problemów kolejny krok stanowić powinna ich ocena, selekcja i zdefiniowanie. Dzięki temu zabiegowi można określić zakresy oddziaływań naprawczych szkoły oraz cele w kategoriach krótko, średnio i długoterminowych. Do podstawowych kryteriów oceny stwierdzonych problemów należy zaliczyć: koszty społeczne (istotne ze względu na cele pracy szkoły) i materialne wdrożenia lub niewdrożenia; łatwość wdrożenia; czas wdrożenia, skuteczność działań naprawczych; akceptacja środowiska; wykonalność ze względu na posiadane kompetencje; możliwość pozyskania sojuszników i wsparcie we wdrażaniu; skutki niepodejmowania działań zaradczych; wpływ na inne działania. Po dokonaniu oceny i selekcji należy zdefiniować problem. Definicja problemu powinna być jasna, prosta, wyczerpująca, jednoznaczna, możliwie krótka, szczegółowa; powinna wskazywać na istotę problemu i nie odnosić się do przyczyny zjawiska oraz do ewentualnych jego rozwiązań.
Analiza problemu jest kolejnym etapem. Ta część działań obejmuje: wyjaśnienie, co wiemy o problemie; wskazanie na procesy toczące się wokół problemu; określenie przyczyn problemu; wyłonienie potencjalnych rozwiązań; przyporządkowanie głównym problemom zadań szczegółowych, sposobów realizacji; wskazanie realizatorów według kryterium posiadanych kompetencji; wyznaczenie terminów realizacji. W obrębie wymienionych czynności trzeba pamiętać o określeniu kryterium sukcesu, czyli wyników, których osiągnięcie uznamy za pożądane i konieczne w efekcie podjętej strategii naprawczej.
Ostatnimi etapami planowania jakości pracy w szkole są: wdrożenie i ewaluacja. Sukces zainicjowanego programu zależy w dużej mierze od ciągłego i systematycznego monitorowania całego procesu. Obejmuje on przegląd wyznaczonych celów oraz wypracowanych rozwiązań, identyfikację pojawiających się trudności, uzyskanie informacji potwierdzającej uzyskanie oczekiwanego efektu (kryterium sukcesu – efektu), wyciąganie wniosków na przyszłość oraz wskazywanie słabych punktów w łańcuchu budowania jakości. Dlatego jeszcze na etapie planowania należy określić instrumenty ewaluacji bieżącej, okresowej i podsumowującej oraz odpowiedzialnych za jej przeprowadzenie.
Należy zaznaczyć, że budowanie jakości pracy szkoły jest procesem permanentnym, w którym powtarzają się kolejno czynności związane z: diagnozą, planowaniem, działaniem, oceną i poprawą.
Marek Misztal
Za: M. Misztal, Planowanie jakości w szkole. Plan pracy szkoły, „Nowy Biuletyn Szkolny” nr 10/2000, s. 33-34.