Walka z komunizmem w Polsce powojennej

Komunizm to ideologia społeczna dążąca do stworzenia społeczeństwa bezklasowego, ludzi równych i wolnych od ucisku. W początkowej fazie komunizm był ideą czysto teoretyczną. W rzeczywistości był to ustrój zbrodniczy, oparty … Czytaj dalej →


Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznego w placówce oświatowej

Pomagać, to w szerokim znaczeniu dokonywać wysiłku na rzecz innej osoby, poratować ją w trudnej sytuacji, ułatwić funkcjonowanie, przyczynić się do poprawy jakości życia. Stosowne rozporządzenie ministra edukacji narodowej w … Czytaj dalej →


Żyrafki z Korfantowa liderem SKO

SKO w ZSP w Korfantowie nie tylko zajmuje się gromadzeniem pieniędzy na kontach, ale również prowadzi działania związane z ekologią. Dzieci zbierają makulaturę przez cały rok. Od października do czerwca … Czytaj dalej →


Integrowanie oddziaływań szkoły w ramach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Szkoła uczy i wychowuje. To stare jak zinstytucjonalizowana edukacja twierdzenie. Należy przyznać, że dorobiliśmy się przyzwoitego systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dziecka, przy czym, poprawy wymagają zachodzące w placówkach oświatowych procesy grupowe. … Czytaj dalej →


Pedagog szkolny a programowanie pracy szkoły

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej coraz większą rolę odgrywają zespoły interdyscyplinarne działające w obrębie placówek oświatowych. Można przyjąć, że na gruncie szkolnym zespół interdyscyplinarny to grupa specjalistów współpracujących z sobą, w … Czytaj dalej →


Konkurs historyczno-literacki

Na pieczęciach Korfantowa pochodzących z XVIII i XX w. widnieje motyw baranka lub, jak twierdzą niektórzy, psa. Pies stojący na straży, którego chciał widzieć na herbie Damian Tomczyk, symbolizuje odwagę, … Czytaj dalej →


Krótki przegląd metod i technik nauczania

Przegląd krótki i wybiórczy. Zebrany pod kątem nauk historycznych i społecznych. Sądzę jednak, że większość aktywności opisanych poniżej wykorzystują nauczyciele wszystkich edukacji. Pewien problem dotyczy nazewnictwa: ‘metoda’, ‘technika’. W literaturze … Czytaj dalej →


Klasowe programy wychowawcze

Cele jakie stawia sobie obecnie realizowana reforma oświatowa w dziedzinie wychowania młodego człowieka, opierają się na zasadach integralności, indywidualizacji oraz podmiotowości ucznia. Mają one sprzyjać usytuowaniu ucznia w centrum planowanych … Czytaj dalej →


O ocenianiu

W obliczu zadań jakie stoją przed systemem edukacyjnym wydaje się, że ocenianie kompetencji ucznia należy do grupy kluczowych zagadnień. Znane są postulaty jakie powinien spełniać szkolny i przedmiotowy system nauczania: … Czytaj dalej →


Pustynia Błędowska

Pustynia Błędowska to największy w Polsce obszar lotnych piasków o długości 8-9 km i szerokości 3-4 km, położony pomiędzy miejscowościami: Chechło, Klucze i Błędów, w granicach Parku Krajobrazowego „Orlich Gniazd”. … Czytaj dalej →