Życie Polaków na emigracji
- Autor: Marek Misztal
- 22 listopada 2014
- Brak komentarzy
Upadek powstania listopadowego doprowadził do masowego exodusu uczestników insurekcji oraz ówczesnych elit, zarówno politycznych jak i artystycznych, a także naukowych. Podstawową przyczyną uchodźstwa był strach przed represjami okupanta rosyjskiego oraz dążenie do swobodnego wyrażania myśli i ekspresji artystycznej. Tworząc podstawy “nowego” życia emigranci nie pozostali jednak bierni. Aktywnie włączyli się w główny nurt wydarzeń rewolucyjnych i narodowo-wyzwoleńczych Europy.
Temat: Życie Polaków na emigracji
Klasa
- VI SP
Czas trwania:
- 1 godzina lekcyjna
Cele główne lekcji:
- Ukazanie życia Polaków na emigracji po upadku powstań narodowych i znaczenia ich dorobku dla przyszłych pokoleń.
Cele operacyjne
Uczeń pamięta:
- daty: 1848-1849 – masowe wystąpienia narodów Europy o charterze rewolucyjnym i narodowym
- postacie: Adam Mickiewicz – polski poeta, działacz polityczny, autor między innymi poematu epickiego „Pan Tadeusz”; Fryderyk Szopen – polski kompozytor i pianista; Juliusz Słowacki – polski poeta, autor między innymi tragedii romantycznej „Balladyna”; Joachim Lelewel – działacz polityczny i historyk; Paweł Strzelecki – podróżnik i geograf; Ernest Malinowski – inżynier drogowy i kolejowy; książę Adam Jerzy Czartoryski – jeden z przywódców politycznych wielkiej emigracji
- pojęcia: emigracja polityczna, emigracja ekonomiczna, wielka emigracja, wiosna ludów, romantyzm, emisariusz
Uczeń wie:
- kim byli: Adam Mickiewicz, Fryderyk Szopen, Juliusz Słowacki, Joachim Lelewel, Paweł Strzelecki, Ernest Malinowski
- zna główne przyczyny emigracji
- jakie państwa przyjęły najwięcej emigrantów z ziem polskich
Uczeń rozumie:
- główne przyczyny emigracji popowstaniowej
- na czym polega emigracja
- na czym polega różnica pomiędzy emigracją polityczną i ekonomiczną
- znaczenie
Uczeń potrafi:
- przedstawić podstawowe przyczyny wielkiej emigracji
- wymienić i wskazać na mapie państwa, które przyjęły największą liczbę polskich emigrantów
- przedstawić główne osiągnięcia uczonych, inżynierów, muzyków i pisarzy polskiej emigracji
- wyjaśnić znaczenie dorobku wybitnych emigrantów dla przyszłych pokoleń
- wskazać przykłady wkładu Polaków w rozwój ruchów rewolucyjnych i narodowych Europy połowy XIX w.
Metody:
- praca z tekstem z podręcznika, praca z mapą ścienną, praca a mapką w podręczniku, elementy dyskusji, projekcja filmu CD, pogadanka
Formy:
- praca indywidualna, praca w grupach
- Pomoce dydaktyczne:
- Podręcznik do historii: G. Wojciechowski, Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy szóstej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, Warszawa 2014; Mapa ścienna: Dawne ziemie Rzeczypospolitej; film CD “Polacy w europejskiej Wiośnie Ludów 10′
Wprowadzenie:
- Poproś uczniów o przypomnienie skutków powstania listopadowego oraz o wyjaśnienie przyczyn emigracji.
Rozwinięcie:
- Na kanwie wypowiedzi uczniów omów tło wielkiej emigracji i dynamikę. Niech uczniowie prześledzą kierunki emigracji na mapie oraz wskażą państwa, które przyjęły największą liczbę uchodźców z Polski.
- W efekcie pracy może powstać notatka w punktach (na podstawie tekstu wiodącego s. 23).
Przyczyny emigracji
- obawa przed represjami władz rosyjskich
- niechęć do życia w zniewolonym kraju
- dążenie do swobodnej działalności artystycznej i naukowej
Przedstawiciele emigracji
- uczestnicy powstania listopadowego
- działacze polityczni
- artyści
- ludzie nauki i techniki
Kierunki emigracji europejskiej
- Francja, Anglia, Belgia, Szwajcaria
Ćwiczenie (praca indywidualna – karta pracy)
- Postaw przed uczniami zadania:
- Jakie były najważniejsze działa polskich artystów emigracyjnych?
- Jakie znaczenie dla przyszłych pokoleń Polaków miała ich twórczość?
- Jakie były osiągnięcia Polaków w innych dziedzinach, np. geografii, inżynierii?
- prezentacja wyników pracy
- podsumowanie dyskusja: Wpływ romantyzmu na kształt ducha narodowego. Można wykorzystać część prezentacji PPT “Przeobrazenia kulturowe w XIX w.”
- Na podstawie filmu (CD – „Polacy w Wiośnie Ludów” 10 min.) odnieś do udziału Polaków w europejskich zrywach niepodległościowych. Nich uczniowie dokonają oceny aktywności Polaków w Wiośnie Ludów. Niech odpowiedzą na pytanie: Na co liczyli Polacy uczestnicząc w walkach we Włoszech, we Francji czy na Węgrzech? Test pomocniczy – str. 26 w podręczniku.
Podsumowanie
- Dokonaj wspólnie z uczniami przypomnienia głównych wątków zajęć. Poproś o interpretację hasła „W imię Boga, za naszą i waszą wolność” przypisywanego Joachimowi Lelewelowi, w kontekście wydarzeń połowy XIX w. i udziału w nich Polaków.
Polecenia do zajęć:
- Jakie były główne przyczyny emigracji popowstaniowej?
- Jakie państwa przyjęły największą liczbę polskich emigrantów?
- Czy różni się emigracja polityczna od ekonomicznej?
- Jakie znaczenie dla sprawy polskiej oraz dla przyszłych pokoleń Polaków miała działalność artystyczna przedstawicieli emigracji (na przykładzie Adama Mickiewicz i Fryderyka Szopena)?
- Dlaczego Polacy angażowali się w walkę innych narodów europejskich w czasach Wiosny Ludów?
Marek Misztal
Dodaj komentarz