Ziemie polskie na przełomie XVIII i XIX wieku
- Autor: Marek Misztal
- 13 września 2014
- Brak komentarzy
W 1807 r. z ziem zaboru pruskiego utworzono Księstwo Warszawskie. Przez niektórych, fakt ten oznaczał początek odbudowy państwowości polskiej. Jednak już po klęsce wielkiej armii Napoleona w wojnie z Rosją księstwo znalazło się pod okupacją, a w 1815 r. przestało istnieć. Decyzją Kongresu Wiedeńskiego z ziem byłego księstwa utworzono nowe terytoria: Rzeczpospolitą, Wielkie Księstwo Poznańskie i związane unią personalną z Rosją Królestwo Polskie.
Temat: Ziemie polskie na przełomie XVIII i XIX wieku
Klasa
- VI SP
Czas trwania:
- 1 godzina lekcyjna
Cele główne lekcji:
- Ukazanie prób odbudowy terytorialnej państwa polskiego w dobie napoleońskiej
- Przedstawienie zmian terytorialnych ziem polskich na przełomie XVIII i XIX w.
Cele operacyjne
Uczeń pamięta:
- daty i wydarzenia: 1807 – pokój w Tylży, powstanie Księstwa Warszawskiego, 1809 – przyłączenie do Księstwa Warszawskiego ziem III zaboru austriackiego, 1815 – podział ziem polskich podczas obrad Kongresu Wiedeńskiego (utworzenie: Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Rzeczypospolitej Krakowskiej)
- postacie: książę Józef Poniatowski – wódz naczelny wojsk Księstwa Warszawskiego
- pojęcia: kongres, wolne miasto, autonomia, unia personalna
- z jakich ziem utworzono Księstwo Warszawskie
- nazwy terytoriów utworzonych podczas Kongresu Wiedeńskiego na byłych ziemiach Księstwa Warszawskiego
Uczeń rozumie:
- podstawowe pojęcia używane podczas zajęć
- jak zmieniał się podział ziem polskich na przełomie XVIII i XIX w.
- wpływ ówczesnych mocarstw europejskich na losy ziem polskich i Polaków
- różnicę pomiędzy planem i mapą
Uczeń potrafi:
- przedstawić etapy kształtowania terytoriów Księstwa Warszawskiego
- wskazać na mapce w podręczniku oraz na mapie ściennej ziemie księstwa
- omówić decyzje Kongresu Wiedeńskiego dotyczące zmian terytorialnych ziem polskich
- wskazać na mapie ściennej oraz na mapce w podręczniku ziemie terytoria utworzone na ziemiach polskich podczas Kongresu Wiedeńskiego
- w ogólny sposób określić zakres samodzielności Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego oraz Rzeczypospolitej Krakowskiej ora związki tych terytoriów z państwami zaborczymi
Metody:
- praca z tekstem z podręcznika, praca z mapą ścienną, praca a mapką w podręczniku, elementy dyskusji, pogadanka
Formy:
- praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- Podręcznik do historii: G. Wojciechowski, Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy szóstej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, Warszawa 2014; Mapa ścienna: Europa w latach 1792-1815.
Wprowadzenie:
- Wspólnie z uczniami przypomnij w imię jakich celów i wartości Polacy walczyli u boku Napoleona. Wyjaśnij kontekst społeczno-polityczny towarzyszący powstaniu Księstwa Warszawskiego w 1807 r.
Rozwinięcie:
- Poproś uczniów by na podstawie tekstu z podręcznika (s. 10) przedstawili główne przyczyny i skutki rewolucji francuskiej. Niech uczniowie zaproponują zapis notatki w formie tabeli:
1807 | na mocy pokoju z Tylży utworzono Księstwo Warszawskie z ziem I i II zaboru pruskiego |
1809 | do Księstwa Warszawskiego przyłączono ziemie III zaboru austriackiego |
- Określ zakres samodzielności Księstwa Warszawskiego. Przedstaw uczniom herb księstwa, wyjaśnij jego symbolikę.
Ćwiczenie 1 (praca indywidualna)
- Postaw przed uczniami zadania:
- Kiedy obradowała Kongres Wiedeński?
- Jakie decyzje dotyczące podziału ziem polskich zapadły podczas jego trwania?
- Na mapce konturowej zaznacz ziemie: Królestwa Polskiego, Rzeczypospolitej Krakowskiej oraz Wielkiego Księstwa Poznańskiego.
- prezentacja wyników pracy
Ćwiczenie 2. (praca indywidualna)
- Wspólnie z uczniami sporządź notatkę porządkującą informacje dotyczące decyzji jakie zapadły względem ziem polskich na kongresie.
Królestwo Polskie | konstytucyjne swbody polityczne i obywatelskie | unia personalna z Rosją |
Rzeczpospolita Krakowska | wolne miasto | pod kontrolą państwa zaborczych |
Wielkie Księstwo Poznańskie | księstwo autonomiczne | integralna część Prus |
Ćwiczenie 3 (praca indywidualna)
- Postaw przed uczniami zadanie:
- Na podstawie tekstu ze strony 18 sporządź notatkę w punktach, opisującą zakres samodzielności Królestwa Polskiego oraz ograniczeń.
- prezentacja wyników pracy
Zakres samodzielności Królestwa Polskiego
- konstytucja
- sejm i rząd
- swobody obywatelskie
- językiem urzędowym i językiem nauczania – język polski
Ograniczenia
- brak reprezentacji zewnętrznej (niemożność prowadzenia samodzielnej polityki zagranicznej)
- wodzem naczelnym wojsk Królestwa Polskiego został wielki książę Konstanty – brat cara Mikołaja I
Zakończenie:
- Dokonaj wspólnie z uczniami podsumowania zajęć. Wykorzystując mapki w podręczniku oraz mapę ścienną prześledźcie proces powstawania Księstwa Warszawskiego, aż do jego upadku i powstania nowych ziem: Królestwa Polskiego, Rzeczypospolitej Krakowskiej, Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Dokonajcie próby porównania zakresu samodzielności Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego.
Zadnie domowe
- Jaki był bilans zysków i strat epoki napoleońskiej w kontekście sprawy polskiej?
Polecenia do zajęć
- Kiedy powstało Księstwo Warszawskie?
- Przedstaw etapy kształtowania terytoriów Księstwa Warszawskiego.
- Czy księstwo było niepodległym państwem? Uzasadnij odpowiedź.
- Kim był książę Józef Poniatowski?
- Jakie były główne postanowienia Kongresu Wiedeńskiego względem ziem polskich?
- Wskaż na mapie ściennej terytoria Księstwa Warszawskiego.
- Wskaż na mapie Europy początków XIX w. Królestwa Polskiego, Rzeczpospolitą Krakowską i Wielkie Księstwo Poznańskie.
- Jaki był zakres samodzielności Królestwa Polskiego?
- Królestwo Polskie i Cesarstwo Rosyjskie pozostawały w unii personalnej. Co oznaczało to w praktyce?
- Na czym polegały ograniczenia samodzielności Królestwa Polskiego?
Marek Misztal
Dodaj komentarz