Powstanie listopadowe 1830 roku
- Autor: Marek Misztal
- 26 października 2014
- Brak komentarzy
Decyzje Kongresu Wiedeńskiego względem Księstwa Warszawskiego położyły kres marzeniom o restytucji Rzeczypospolitej, która stanowiłaby element francuskiej hegemonii w Europie. Nowy podział ziem polskich był rodzajem kompromisu pomiędzy ówczesnymi potęgami europejskimi, a aspiracjami Polaków. Królestwo Polskie otrzymało stosunkowo szeroką autonomię, wraz z konstytucją, władzą państwową oraz armią. Gwarancją swobód była tu odgórnie ustalona unia z Rosją. Wielkie Księstwo Poznańskie było związano z Prusami, natomiast Rzeczpospolita Krakowska cieszyć się mogła statusem wolnego terytorium pod kontrolą sąsiadujących z nią mocarstw.
Stopniowe odchodzenie od liberalnej polityki wobec żywiołu polskiego doprowadziło do kontestowania działań rosyjskich w Kongresówce. Wprowadzenie cenzury prasy, zawieszenie wolności zgromadzeń, ograniczenie swobód parlamentarnych doprowadziły do powstania opozycji legalnej oraz tajnych związków. Rosnące niezadowolenie z sytuacji w królestwie, ostatecznie doprowadziło do wybuchu antyrosyjskiego powstania, które rozpoczęło się w nocy z 29 na 30 listopada 1830 r.
Temat: Powstanie listopadowe 1830 roku
Klasa
- VI SP
Czas trwania:
- 1 godzina lekcyjna
Cele główne lekcji:
- Poznanie podstawowych przyczyn i skutków powstania listopadowego.
Cele operacyjne
Uczeń pamięta:
- daty i wydarzenia: 1830 – wybuch powstania listopadowego, 1831 – upadek powstania
- postacie: podporucznik Piotr Wysocki – przywódca Sprzysiężenia Podchorążych, wielki książę Konstanty – wódz naczelny armii Królestwa Polskiego, Aleksander I – car Rosji i nominalnie król Polski od 1815 do 1829, Mikołaj I – car Rosji i władca Królestwa Polskiego od 1829, zdetronizowany przez Sejm KP w 1831
- pojęcia: kongres, konspiracja, opozycja, tajne związki, noc listopadowa, arsenał, detronizacja, powstanie narodowe, represje, rusyfikacja, konfiskata, emigracja
Uczeń wie:
- co wydarzyło się w nocy z 29 na 30 listopada 1830 r.
- zna główne przyczyny wybuchu powstania listopadowego
- jakie były główne skutki upadku powstania listopadowego
Uczeń rozumie:
- główne przyczyny i skutki powstania listopadowego
- na czym polegały represje wobec Królestwa Polskiego
- na czym polegały represje wobec uczestników powstania
Uczeń potrafi:
- przedstawić podstawowe przyczyny wybuchu powstania listopadowego
- przedstawić główne skutki upadku powstania listopadowego
- wskazać na mapie miejsca głównych bitew wojny polsko-rosyjskiej 1831 r.
- wyjaśnić przyczyny niepowodzenia powstania
Metody:
- praca z tekstem z podręcznika, praca z mapą ścienną, praca a mapką w podręczniku, elementy dyskusji, pogadanka
Formy:
- praca indywidualna, praca w grupach
Pomoce dydaktyczne:
- Podręcznik do historii: G. Wojciechowski, Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy szóstej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, Warszawa 2014; Mapa ścienna: Dawne ziemie Rzeczypospolitej, kartony, flamastry
Wprowadzenie:
- Na podstawie poprzedniej lekcji, przypomnij, wspólnie z uczniami, jakie decyzje względem ziem polskich zapadły podczas obrad kongresu wiedeńskiego oraz jaki zakres autonomii posiadało Królestwo Polskie.
Rozwinięcie:
- Skieruj uczniów do tekstu ze strony 19. Poproś o sporządzenie notatki w punktach dotyczącej podstawowych przyczyn niezadowolenia mieszkańców Królestwa Polskiego z polityki władz rosyjskich.
Przyczyny
- chęć odzyskania niepodległości
- ograniczanie praw konstytucyjnych
- utrudnianie działalności posłów do Sejmu
- ograniczanie swobody wypowiedzi
- niezadowolenie wśród żołnierzy armii Królestwa Polskiego wynikające z pogarszających się relacji wielkiego księcia Konstantego z podwładnymi, a zwłaszcza z korpusem oficerskim
Ćwiczenie 1 (praca grupowa)
- Podziel uczniów klasy na 4 grupy. Każdej z grup przekaż karton, flamastry oraz instrukcję zadania. Przypomnij zasady pracy w grupie. Wyznacz ramy czasowe zadania.
- Grupa I: Jaki charakter przybrała działalność spiskowa? (s. 19)
- Grupa II: Jaki przebieg miała noc listopadowa? (s. 19)
- Grupa III: Jaki przebieg miała wojna polsko-rosyjska 1831 r.? (s. 20)
- Grupa IV: Jakie były główne przyczyny przegranej w wojnie polsko-rosyjskiej? (s. 20)
- Prezentacja wyników pracy.
- Podsumowanie.
Ćwiczenie 2. (praca indywidualna)
- Poproś uczniów aby na podstawie testu wiodącego z podręcznika sporządzili notatkę w punktach dotyczącą głównych skutków upadku powstania.
Skutki:
Represje wobec Królestwa Polskiego
- likwidacja konstytucji
- wprowadzenie stanu wojennego na terenie Królestwa Polskiego
- likwidacja armii i Sejmu Królestwa Polskiego
- okupacja ziem polskich przez stutysięczną armię rosyjską
- nałożenie na Królestwo Polskie kontrybucji wojennej
- rusyfikacja
Represje wobec uczestników powstania oraz mieszkańców Królestwa Polskiego
- aresztowania
- przymusowy pobór do wojska
- konfiskaty majątków
- przesiedlenia
Zakończenie:
- Dokonaj podsumowania zajęć. Przypomnij, że upadek powstania oraz rosyjska polityka represji skutkowała również emigracją polityczną.
Zadnie domowe
- W 1831 r. Sejm Królestwa Polskiego podjął decyzję o wprowadzeniu polskich barw narodowych – bieli i czerwieni. Dlaczego wybrano właśnie te barwy?
Polecenia do zajęć
- W jaki sposób władze rosyjskie ograniczały swobody konstytucyjne Królestwa Polskiego?
- Jaki miały charakter oraz do czego dążyły organizacje spiskowe w Królestwie Polskim?
- Jakie były główne przyczyny wybuchu powstania listopadowego?
- Co wydarzyło się w noc listopadową?
- Opowiedz przebieg wojny polsko-rosyjskiej oraz wskaż główne przyczyny przegranej Polaków.
- Wskaż na mapie miejsca głównych bitew wojny polsko-rosyjskiej 1831 r.
- Jakie były główne skutki upadku powstania listopadowego?
Marek Misztal
Dodaj komentarz