Polacy walczą o niepodległość u boku Napoleona
- Autor: Marek Misztal
- 9 września 2014
- Brak komentarzy
Utrata przez Polskę niepodległości w 1795 r. jednych strąciła w nicość, innych natchnęła do walki. W ciągu XIX w., kolejne pokolenia Polaków próbowały wybić się na niezawisłość. I chociaż do wolności często prowadziły różne drogi, ostatecznie Polska odrodziła się jako państwo. Zadaniem edukacji historycznej jest ukazanie wysiłku kolejnych pokoleń Polaków walczących z rusyfikacją i germanizacją oraz budowanie poczucia dumy z ostatecznego zwycięstwa. Powstanie Kościuszkowskie, działalność Agencji Barssa oraz utworzenie Legionów Polskich u boku Napoleona pokazują determinację polskich środowisk patriotycznych w dążeniach niepodległościowych.
Temat: Polacy walczą o niepodległość u boku Napoleona
Klasa:
- VI SP
Czas trwania:
- 1 godzina lekcyjna
Cele główne lekcji:
- Poznanie wpływu rewolucyjnej Francji na losy Europy i ziem polskich.
- Przedstawienie idei legionowej jako formy walki o niepodległość.
Cele operacyjne
Uczeń pamięta:
- daty i wydarzenia: 1789 – wybuch rewolucji francuskiej, 1797 – powstanie legionów polskich we Włoszech
- postacie: Ludwik XVI – król Francji, Napoleon Bonaparte – generał czasów rewolucji francuskiej, cesarz Francuzów, gen. Jan Henryk Dąbrowski – dowódca legionów, Józef Wybicki – autor tekstu Pieśni Legionów Polskich
- pojęcia: rewolucja, monarchia, republika, terror, legion wojska
- główne przyczyny i skutki rewolucji francuskiej
- okoliczności powstania legionów polskich we Włoszech
Uczeń rozumie:
- podstawowe pojęcia używane podczas zajęć
- podstawowe przyczyny wybuchu rewolucji
- jak zmieniła się Francja w wyniku rewolucji
- jak doszło do powstania legionów polskich we Włoszech
Uczeń potrafi:
- wymienić przynajmniej dwie przyczyny wybuchu rewolucji francuskiej
- wyjaśnić skutki rewolucji
- wyjaśnić czym różni się monarchia od republiki
- wskazać Francję na mapie Europy
- wskazać Lombardię (północna Italia) na mapie Europy
- opowiedzieć jak doszło do powstania legionów polskich we Włoszech
- wytłumaczyć na co liczyli Polacy tworząc legiony
- ocenić postawę Francji i Napoleona wobec sprawy polskiej pod koniec XVIII w.
- określić rodzaje źródeł historycznych użytych na lekcji
- wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł
Metody:
- praca z tekstem z podręcznika, praca z mapą ścienną, elementy dyskusji, pogadanka
Formy:
- praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- Podręcznik do historii: G. Wojciechowski, Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy szóstej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era, Warszawa 2014; Mapa ścienna: Europa w latach 1792-1815.
Wprowadzenie
- Przedstaw uczniom w sposób przystępny główne cele lekcji. Posiłkując się infografiką z podręcznika przypomnij uczniom, jakie wydarzenia doprowadziły do utraty przez Rzeczpospolitą niepodległości (s. 4-5).
Rozwinięcie:
- Poproś uczniów by na podstawie tekstu z podręcznika (s. 10) przedstawili główne przyczyny i skutki rewolucji francuskiej. Niech uczniowie zaproponują zapis notatki w formie tabeli:
Data wybuchu rewolucji francuskiej |
|
Główne przyczyny wybuchu rewolucji |
|
Główne skutki rewolucji |
|
Przybliż uczniom postać najmłodszego generała rewolucji francuskiej – Napoleona Bonaparte. Krótko scharakteryzuj sytuację ziem polskich oraz dążność Polaków do wyzwolenia ojczyzny. Wspólnie z uczniami, posiłkując się tekstem z podręcznika (s. 11) wskaż na wspólnotę interesów rewolucyjnej Francji oraz Polski w walce z Austriakami w północnej Italii.
Ćwiczenie. (praca indywidualna):
- Postaw przed uczniami zadania:
- Kiedy i gdzie powstały legiony polskie?
- Na co liczyli Polacy tworząc legiony?
- Jak oceniasz postawę Francji i Napoleona wobec dążeń Polaków?
- prezentacja wyników pracy;
- podsumowanie, dyskusja: dlaczego nie spełniły się nadzieje Polaków pokładane w Napoleonie?
Zakończenie:
- Niech uczniowie wykorzystując infografikę z podręcznika (s. 12-13), odpowiedzą do jakich wydarzeń nawiązuje Pieśń Legionów Polskich.
Polecenia do lekcji:
- Co wydarzyło się w roku 1789?
- Kiedy powstały legiony polskie we Włoszech?
- Jaką rolę w czasie rewolucji francuskiej odegrał Napoleon Bonaparte?
- Kto został dowódcą legionów polskich we Włoszech?
- Jakie były podstawowe przyczyny i skutki rewolucji francuskiej?
- Na czym polega podstawowa różnica pomiędzy monarchią i republiką?
- Na co liczyli Polacy tworząc legiony walczące u boku Napoleona?
- Czy idea legionowa przyniosła korzyści dla Polski i Polaków?
PIEŚŃ LEGIONÓW POLSKICH WE WŁOSZECH
Jeszcze Polska nie umarła,
kiedy my żyjemy.
Co nam obca moc wydarła,
szablą odbijemy.Marsz, marsz, Dąbrowski,
do Polski z ziemi włoski
za Twoim przewodem
złączem się z narodem.Jak Czarnecki do Poznania
wracał się przez morze
dla ojczyzny ratowania
po szwedzkim rozbiorze.Marsz, marsz, Dąbrowski,
do Polski z ziemi włoski
za Twoim przewodem
złączem się z narodem.Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
będziem Polakami,
dał nam przykład Bona Parte,
jak zwyciężać mamy.Marsz, marsz, Dąbrowski,
do Polski z ziemi włoski
za Twoim przewodem
złączem się z narodem.Niemiec, Moskal nie osiędzie,
gdy jąwszy pałasza,
hasłem wszystkich zgoda będzie
i ojczyzna nasza.Marsz, marsz, Dąbrowski,
do Polski z ziemi włoski
za Twoim przewodem
złączem się z narodem.Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany:
“słuchaj jeno, pono nasi
biją w tarabany”.Marsz, marsz, Dąbrowski,
do Polski z ziemi włoski
za Twoim przewodem
złączem się z narodem.Na to wszystkie jedne głosy:
“Dosyć tej niewoli
mamy racławickie kosy,
Kościuszkę, Bóg pozwoli”.
Marek Misztal
Dodaj komentarz