Czym jest kultura polityczna? Scenariusz zajęć lekcyjnych
- Autor: Marek Misztal
- 23 lutego 2015
- Brak komentarzy
Zajęcia stanowią podsumowanie cyklu lekcji poświęconych pluralizmowi w życiu publicznym: działalności partii politycznych, systemów partyjnych, roli stowarzyszeń, fundacji, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców. Podczas ich realizacji uczniowie będą starali się odpowiedzieć na pytania:
- czym jest polityka?
- jakie cechy powinien posiadać dobry polityk?
- jaką postawę wobec nieprawości polityków powinni przyjąć obywatele?
Koniecznym wydaję się także ustosunkowanie się do kwestii wartości, w imię których działamy na forum publicznym – jako obywatele, politycy oraz działacze społeczni.
Lekcja, z założenia ma stać się „zderzeniem” wizji, być może wyidealizowanej, polityka, z obrazem świata polityki, który uczniowie znają m.in. z ekranów telewizyjnych i szpalt gazet. Formuła zajęć oraz metody zaproponowane do realizacji celów określonych w scenariuszu, wymagają aktywnej postawy nauczyciela w ciągu całego toku lekcji. Musi on wystąpić jako organizator pracy w grupach oraz moderator dyskusji. Koniecznie należy zadbać o obecność na zajęciach lokalnych działaczy społecznych, polityków, funkcjonariuszy samorządowych (burmistrz, miejscowy radny gminny lub powiatowy, przedstawiciel lokalnego stowarzyszenia). Zajęcia obejmują dwa 90-minutowe spotkania.
Temat lekcji: Czym jest kultura polityczna?
Etap edukacyjny: III
Cele lekcji
Po zakończonych zajęciach uczeń:
pamięta:
- pojęcia: kultura polityczna, polityk, polityka, kultura polityczna poddańcza, kultura polityczna parafialna, kultura polityczna uczestnicząca, państwo obywatelskie;
- jakie są możliwości wpływania obywatela na życie polityczne;
- cechy dobrego i złego polityka.
rozumie:
- znaczenie wyżej wymienionych pojęć;
- różnice między politykiem dobrym i złym;
- konieczność kształtowania krytycyzmu wobec przykładów braku kultury politycznej;
- zasady prowadzenia dyskusji.
potrafi:
- prezentować i bronić własnego zdania;
- wypowiadać się publicznie;
- w sposób twórczy rozwiązywać problemy;
- wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł;
- planować i organizować pracę w grupie.
Pomoce dydaktyczne:
- Definicje pojęcia polityka
- Czym jest kultura polityczna?
- Wyniki sondażu: Co Polacy sądzą o politykach?
Czas trwania:
- 4 godziny lekcyjne.
Formy pracy:
- indywidualna, praca w grupach.
Metody:
- pogadanka, praca z tekstem, metoda „śnieżnej kuli”, mataplan, dyskusja, prezentacja.
Propozycja realizacji tematu:
Wprowadzenie
- Przybliż uczniom cele lekcji oraz podstawowe zasady pracy w grupie. Wyjaśnij, na czym polega praca w oparciu o technikę metaplanu i „śnieżnej kuli”. Przypomnij wspólnie z uczniami pojęcie pluralizmu politycznego; wyjaśnij różnice między: partiami politycznymi, związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców, stowarzyszeniami oraz fundacjami. Następnie podziel klasę na grupy.
Rozwinięcie
Część 1 – Ćwiczenie: Stworzenie definicji pojęcia „polityka” (metoda „śnieżnej kuli” – praca w grupach – 30 min.)
- na kartkach papieru uczniowie starają się wypracować wspólną definicję pojęcia „polityka”;
- po 10 min. uczniowie konfrontują wyniki pracy z definicjami zamieszczonymi w materiale pomocniczym nr 1 – ewentualnie uzupełniają definicję;
- prezentacja wyników pracy;
- podsumowanie, dyskusja:
- Jakie cele realizowane są poprzez działalność polityczną?
- Na czym polegają różnice w pojmowaniu istoty działalności politycznej?
Część 2 – Ćwiczenie: Wprowadzenie pojęcia „kultura polityczna” (praca w grupach – 20 min.)
- uczniowie przygotowują wyjaśnienie znaczenia pojęcia „kultura polityczna”;
- po 10 min., tak jak poprzednio, konfrontują wyniki pracy z materiałem pomocniczym nr 2;
- prezentacja wyników pracy, dyskusja.
Część 3 – Podsumowanie (30 min.)
- pod kierunkiem nauczyciela uczniowie sporządzają katalog cech: pożądanych i niepożądanych u polityka oraz cech pożądanych i niepożądanych u dojrzałego społecznie obywatela (materiał pomocniczy nr 3).
Część 4 – Ćwiczenie: Przygotowanie plakatu (praca w grupach – 30 min.)
- na arkuszach papieru uczniowie odpowiadają na trzy pytania: Jacy są politycy?; Jacy powinni być?; Co należy zrobić, żeby byli tacy jacy być powinni? (materiał pomocniczy nr 4)
- wstępna prezentacja prac;
- podsumowanie, dyskusja.
Część 5 – Prezentacja wyników pracy (praca w grupach; indywidualna – 20 min.)
- przedstawiciele grup dokonują prezentacji wyników pracy; obrona stanowiska grupy przedstawionego na plakacie;
- dyskusja na temat różnic i podobieństw przygotowanych prezentacji z udziałem gości z zewnątrz;
- uporządkowanie wszystkich wypowiedzi i ustalenie wspólnej listy środków zaradczych (materiał pomocniczy nr 5).
Część 6 – Ocena stanu polskiej sceny politycznej (praca indywidualna – 15 min.)
- na podstawie materiałów przedstawionych przez kolejne grupy oraz informacji zawartych na tablicy uczniowie dokonują próby oceny polskiej sceny politycznej (można zastosować technikę „za i przeciw”).
Zakończenie
- W kilku zdaniach dokonaj podsumowania pracy wykonanej przez uczniów. Podsumowanie może być próbą odpowiedzi na następujące pytania:
- Dlaczego nikt nie próbuje dokonać sanacji polskiej sceny politycznej?
- W jaki sposób obywatele mogą wpływać na poprawę sytuacji?
- Postawione pytania można zaproponować uczniom jako temat pracy domowej.
Uwagi
- Zwróć szczególną uwagę na aktywny udział w zajęciach gości zaproszonych z zewnątrz (wyrażanie opinii, dyskusja), zwłaszcza w częściach podsumowujących poszczegolne części lekscji.
Materiał pomocniczy nr 1
- Polityka to działalność mająca na celu zdobycie, utrzymanie i wykorzystanie władzy państwowej przez określoną grupę interesów.
- Polityka to celowe oddziaływanie państwa, partii politycznych, związków zawodowych i innych organizacji masowych, zmierzające do polepszenia materialno-bytowych warunków życia społeczeństwa.
- Polityka to działalność władzy państwowej w zakresie spraw społecznych, gospodarczych, kulturalnych, wojskowych i innych, dotycząca spraw wewnętrznych państwa lub jego stosunków z sąsiadami.
- Polityka to działalność publiczna mająca na celu wspólne dobro obywateli, wymagająca od polityków mądrego zarządzania państwem, w oparciu o posiadaną wiedzę i kompetencje.
- Polityka to zręczne i konsekwentne postępowanie jednostki lub grupy zmierzające do osiągnięcia określonego celu.
- Polityka to sztuka sprawowania władzy.
- Polityka – określa się tak działania zmierzające do utrzymania istniejącego porządku społeczno-politycznego, poprzez:
- skuteczne zarządzanie strukturami państwa (według reguł przyjętych w danym systemie politycznym);
- rozwiązywanie pojawiających się konfliktów społecznych;
- usprawnianie działań instytucji państwowych;
- wprowadzanie nowych, bardziej skutecznych mechanizmów i reguł w obrębie struktury państwowej.
Materiał pomocniczy nr 2
Kultura polityczna to zespół norm, postaw, wartości i wzorów zachowań, dotyczących wzajemnych relacji – świata władzy i obywateli. Przyjmuje się, że w społeczeństwie otwartym (obywatelskim) funkcjonują trzy główne postawy wobec polityki: zaściankowa (charakteryzująca się obojętnością wobec wszelkich przejawów aktywności obywatelskiej), podporządkowana (wyczekująca, bezkrytyczna wobec decyzji władz i podporządkowująca się im) i uczestnicząca (aktywna w życiu społeczno-politycznym).
W społeczeństwie obywatelskim najbardziej pożądana jest postawa uczestnicząca – opierająca się na uczciwości osobistej, krytycyzmie, odpowiedzialności za słowa, tolerancji, otwartości na wiedzę i argumenty, wrażliwości społecznej.
Materiał pomocniczy nr 3
Cechy |
pożądane | niepożądane |
Politycy |
– – – |
– – – |
Obywatele |
– – – |
– – – |
Materiał pomocniczy nr 4
Metaplan
Jacy są politycy? | Co należy zrobić, żeby byli tacy, jacy być powinni? | Jacy powinni być? |
– – – – – – |
– – – – – – |
– – – – – – |
Materiał pomocniczy nr 5
Wnioski
Co zależy od obywateli? | Czynniki niezależne od woli obywateli i polityków. | Co zależy od polityków? |
– – – – – – |
– – – – – – |
– – – – – – |
Dodaj komentarz