Taksonomia celów nauczania
- Autor: Marek Misztal
- 19 lipca 2014
- Brak komentarzy
Cele nauczania mogą być opisywane różnorodnie. Każda z definicji w zasadzie będzie dotykać podobnych kwestii. Oto kilka definicji, które przed kilku laty opublikowałem na nieistniejącej już stronie doradcy metodycznego historii i wos (www.doradca-wom.pl.tl):
- Cele nauczania to opis zmiany jaką nauczyciel chce wywołać u uczniów w wyniku kształcenia. Można powiedzieć, że cele kształcenia to oczekiwane właściwości uczniów. Cele można podzielić na: poznawcze, kształcące i wychowawcze.
- Cele poznawcze (uczeń wie, zna, rozumie). Termin używany na oznaczenie jednej z grup celów nauczania, których treści odnoszą się przede wszystkim do wyposażenia ucznia w system podstawowych wiadomości. Dominującym komponentem celów poznawczych będzie znajomość i rozumienie faktów, pojęć, prawidłowych związków, teorii.
- Cele kształcące (uczeń umie potrafi) odnoszą się przede wszystkim do rozwijania i kształcenia zdolności poznawczych uczniów oraz budzenie i rozwijania zainteresowań, zwłaszcza intelektualnych, skłaniających do samodzielnego poznawania obiektywnej rzeczywistości.
- Cele wychowawcze, to grupa celów nauczania charakteryzująca się dominacją wpływu na rozwój osobowości ucznia, zaangażowanej w życiu rodzinnym i zawodowym, w życiu społeczności szkolnej i lokalnej oraz życiu kulturalnym. Do komponentów tej grupy należy zaliczyć: kształtowanie i rozwijanie uczuć i postaw moralnych, społecznych i estetycznych oraz ściśle z nimi związanych cech charakteru i motywacji działania.
Najbardziej znaną jest taksonomia celów nauczania opracowana przez Bolesława Niemierkę:
Literatura:
- Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
- tenże, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
Marek Misztal
Dodaj komentarz