Rola wystawy w praktyce szkolnej
- Autor: Marek Misztal
- 23 sierpnia 2014
- Brak komentarzy
Działalność wystawiennicza jest jedną z najbardziej użytecznych i rozpowszechnionych metod oglądowych stosowanych w pracy z uczniami. Chcąc zdefiniować to pojecie, można przyjąć, że jest to zespół działań zmierzających do opracowania plastycznego ekspozycji materiału ilustracyjnego, w celu upowszechnienia określonych informacji i wartości zgodnych z założeniami podstawy programowej oraz strategią pracy szkoły.
Do najczęściej stosowanych form wystawienniczych możemy zaliczyć: wykonanie tematycznych gazetek klasowych, prezentacje makiet i modeli, kompletowanie dokumentacji w formie albumów i teczek, wykonanie folderów, gromadzenie różnego rodzaju materiału ilustracyjnego, organizowanie giełd hobbystycznych.
Zalety wykorzystywania tej formy działań są oczywiste. Zatem, dlaczego warto i o czym należy pamiętać podejmując się realizacji wystawy?
- Przygotowywanie wystawy stwarza możliwość działania, konfrontacji wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach z wiedzą źródłową oraz inspiruje do samodzielnego poszerzania wiadomości oraz pobudza zainteresowania ucznia.
- W sposób niezauważalny dla dziecka ma miejsce uczenie się przez obserwowanie.
- W odróżnieniu od typowych sytuacji lekcyjnych, realizacja wystawy daje możliwości wykazania się wszystkim uczniom.
- Dodatkową korzyścią jest to, że nauczyciel i uczeń stają się partnerami współodpowiedzialnymi za realizacje projektu.
- Podejmując się wykonania wystawy w optymalny sposób wykorzystujemy te właściwości dziecka, których na co dzień nie zauważamy: jego ekspresję, spontaniczność, bezinteresowność (co przy dużych realizacjach jest nie bez znaczenia), umiejętność dostrzeżenia szczegółów, które uchodzą uwadze osoby dorosłej.
- Dla rodziców takie „dzieło zbiorowe” jest powodem do dumy. Dla nauczyciela, okazją do pokazania własnych możliwości twórczych i umiejętności kreatywnego myślenia. Udana wystawa to swoista inwestycja w przyszłość. Zapewnia bowiem:
- możliwość pozyskania sojuszników w przyszłych przedsięwzięciach (rodziców, nauczycieli, samorządu terytorialnego, instytucji wsparcia zewnętrznego, sponsorów);
- gotowość uczniów do uczestnictwa w następnych przedsięwzięciach tego typu;
- lepsze poznanie możliwości i predyspozycji członków zespołu uczniowskiego;
- sprawdzenie własnych możliwości i umiejętności.
O czym należy pamiętać pracując nad przygotowaniem wystawy?
- Organizacja wystawy musi wynikać z wcześniej określonych celów, zgodnych z planem pracy szkoły (zespołu), klasy, z podstawą programową danego etapu edukacyjnego.
- Tematyka, zakres wystawy oraz plan działań muszą być wcześniej zaakceptowane przez wszystkie zainteresowane podmioty.
- W zależności od tematyki i rodzaju przedsięwzięcia będą to: uczniowie, rodzice, rada pedagogiczna, dyrektor szkoły (zespołu), samorząd terytorialny, sojusznicy zewnętrzni (instytucje, organizacje).
- Szukając sojuszników nie działaj „w ciemno”. Profesjonalnej wystawy sam nie przygotujesz. Potrzebny będzie informatyk, plastyk, fotograf, być może stolarz i szklarz oraz sponsor.
- Bądź przewidujący. Działaj z wyprzedzeniem. Zawczasu zadbaj o zaproszenie gości i nagłośnienie całego przedsięwzięcia w mediach.
- Wreszcie, twoi najbliżsi współpracownicy – uczniowie. Pamiętaj, że warunkiem realizacji zadania jest dobrze przygotowana instrukcja zadania. Powinna ona zawierać:
- temat wystawy i jej cele;
- zadania do wykonania, które mają doprowadzić do realizacji celów;
- ewentualne źródła, w których należy szukać informacji;
- określenie czasu na realizacje zadania;
- terminy konsultacji stopnia realizacji;
- uwagi do sposobów realizacji zadania;
- kryteria oceny zadania.
Gdy wystawa będzie już gotowa, pamiętaj o tym, by włączyć uczniów także do etapu prezentacji, np. w roli przewodników.
Marek Misztal
Za: Misztal M., Co i jak wystawiać?, „Nowy Biuletyn Szkolny” nr 8/99, s. 8-9; tenże, Rola wystawy w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły, „Muzeum Szkolne” nr 41, „Wiadomości Historyczne” nr 2-3/2000, s. 20-22.
Dodaj komentarz