Przegląd krótki i wybiórczy. Zebrany pod kątem nauk historycznych i społecznych. Sądzę jednak, że większość aktywności opisanych poniżej wykorzystują nauczyciele wszystkich edukacji. Pewien problem dotyczy nazewnictwa: ‘metoda’, ‘technika’. W literaturze pojęcia te stosowane są wymiennie.
- Wykład wymaga od prowadzącego zajęcia starannego przygotowania. Powinien być prowadzony dynamicznie, z wykorzystaniem odpowiednich pomocy dydaktycznych (filmy AV, plansze, fotografie, slajdy, itp.). Wykład może stanowić wstęp do pogadanki, czy dyskusji. Należy pamiętać, że wykład może trwać nie dłużej niż 15-20 min.
- Pogadanka należy do metod poszukujących, aktywizujących uczestników zajęć. Prowadzący powinien dbać o poprawne formułowanie pytań logicznie wiążących się z sobą. Pytania powinny mieć charakter problemowy, gdyż sprzyja to wykształceniu się u uczniów samodzielności w myśleniu. Tą metodą mogą być prowadzone tematy dotyczące zmian fizycznych i psychicznych towarzyszących dojrzewaniu. W trakcie innych zajęć, np. do-tyczących higieny okresu dojrzewania, pogadanka może mieć charakter podsumowujący.
- Dyskusja to metoda aktywizująca uczniów do twórczego myślenia, kształtująca umiejętność wymiany poglądów i precyzowania własnego stanowiska. Warunkiem poprawnie prowadzonej dyskusji jest jasne sformułowanie problemu przez prowadzącego oraz wcześniejsze przygotowanie się uczestników zajęć do tematu. Rolą prowadzącego jest zadbanie o to, by dyskusja prowadzona była w atmosferze wzajemnego szacunku. Dyskusja może mieć charakter podsumowujący, np. w przypadku realizacji tematu dotyczącego różnic psychoseksualnych między płciami.
- „Burza mózgów” to technika, która umożliwia np. wybieranie sposobów rozwiązywania jakiegoś problemu, np. dotyczącego relacji międzyludzkich takich jak: przyjaźń, miłość, zakochanie. Podczas pracy tą metodą należy pamiętać o przestrzeganiu kilku ważnych zasad:
- żaden z pomysłów nie może być krytykowany, wyśmiewany lub oceniany przez innych;
- zgłaszane pomysły grupa powinna wspólnie rozpatrywać, opracowywać i hierarchizować;
- ostatnim etapem powinno być wybranie najlepszego rozwiązania.
- Rozmowa kierowana daje uczestnikom zajęć szansę wypowiadania się w czasie wykładu. Może być formą wprowadzenia w temat, poprzedzać film lub ćwiczenia indywidualne lub grupowe. Metoda ta sprzyja zwiększeniu zaangażowania uczestników zajęć.
- Technika zdań niedokończonych. Stosując ta technikę uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w małych grupach. Uczniowie otrzymują takie same lub różne zestawy zdań niedokończonych, które mają być dokończone przez uczestników zajęć. Ćwiczenie to ułatwia samodzielne wypowiadanie się i przywołuje pewne skojarzenia. Ciekawe mogą okazać się podobieństwa i różnice między poszczególnymi wypowiedziami.
- Fotoekspresja. Uczestnicy zajęć otrzymują w grupach zdjęcia, ilustracje lub reprodukcje malarskie o treściach różnych lub związanych z tematem lekcji. Wybierają to zdjęcie (reprodukcję). Które im najbardziej odpowiada. Po chwili refleksji uczniowie pokazują wybrane ilustracje i uzasadniają swój wybór.
- Metoda „śnieżnej kuli” polega na przechodzeniu od pracy indywidualnej do pracy w całej grupie. Ostatnim etapem jest przedstawienie wyniku i wyciągnięcie wniosków na forum klasy i zanotowanie wyniku pracy na plakacie lub tablicy.
- Metoda analizy przypadków pozwala uczyć przez analizę „przypadku wziętego z życia”, np. filmu AV, listu, tekstu prasowego. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie problemu, podjęcie decyzji bądź ocena sytuacji. Jest to metoda ściśle związana z praktyką. Może być wykorzystana np. przy omawianiu konfliktu pokoleniowego, inicjacji seksualnej, zagadnień związanych z zagrożeniami HIV i AIDS.
- Łańcuch skojarzeń jest metodą wyzwalającą szybkie, spontaniczne myślenie. Daje możliwość wyboru różnorodnych pojęć, rozwiązań, pomysłów kojarzących się z hasłem podanym przez nauczyciela.
- Metoda dramy wykorzystuje spontaniczność zachowań charakterystyczną dla ludzi młodych, skłonnych do zabawy, naśladownictwa innych, odgrywania innych. Istotą tej metody jest działanie uczestników zajęć, którzy wchodzą w rolę i wczuwają się w dylematy przedstawionej postaci.
- Metoda „za i przeciw” uczy dokonywania wyborów i podejmowania decyzji w określonej sytuacji.
- Drzewko decyzyjne. Technika ta ma zastosowanie wtedy, gdy chcemy, by uczestnicy zajęć dokonywali samo-dzielnych wyborów, które potrafiliby uzasadnić. Metoda ta polega na graficznym przedstawieniu możliwości podjęcia decyzji i konsekwencji z tego płynących.
opr. Marek Misztal
14 thoughts on - Krótki przegląd metod i technik nauczania
I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…
https://www.droversointeru.com
Thanks for sharing superb informations. Your web site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect site.
https://www.frostedbrands.com/
so much wonderful info on here, : D.
http://iptvpolska.click/
I have learn several just right stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how a lot attempt you set to create this type of excellent informative site.
https://spoo-design.de/pl/produkt/125904/
Thank you for sharing superb informations. Your web-site is very cool. I am impressed by the details that you¦ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a great site.
https://spoo-design.de/pl/produkt/125904/
There is evidently a bunch to identify about this. I assume you made various nice points in features also.
http://www.vorbelutrioperbir.com
Thanks for a marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you will be a great author.I will remember to bookmark your blog and will eventually come back very soon. I want to encourage continue your great writing, have a nice holiday weekend!
https://www.droversointeru.com
Attractive component of content. I simply stumbled upon your website and in accession capital to claim that I acquire actually loved account your blog posts. Any way I’ll be subscribing on your feeds and even I success you get right of entry to constantly quickly.
https://raja-botak.org/
I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts in this kind of area . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site. Studying this info So i’m satisfied to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I so much definitely will make sure to don’t put out of your mind this website and provides it a glance regularly.
https://handli.pl/kalkulator-kosztow-instalacji/
I am not sure where you are getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this info for my mission.
https://ogrzewaniepodlogowebialystok.pl/
I think this is among the most significant information for me. And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The web site style is wonderful, the articles is really excellent : D. Good job, cheers
http://www.tlovertonet.com/
Thanks for another informative web site. Where else may just I am getting that kind of info written in such an ideal manner? I’ve a undertaking that I’m simply now working on, and I’ve been on the glance out for such info.
https://www.nbabox.me/nba-streams-reddit
I was looking at some of your posts on this site and I believe this site is rattling informative ! Keep putting up.
https://nextbahis.com/1xbet/
Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other websites? I have a blog based upon on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my subscribers would value your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.
https://katalogseo.net.pl/i-30801-remonty-katowice