W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej coraz większą rolę odgrywają zespoły interdyscyplinarne działające w obrębie placówek oświatowych. Można przyjąć, że na gruncie szkolnym zespół interdyscyplinarny to grupa specjalistów współpracujących z sobą, w celu udzielania pomocy dziecku i jego rodzinie. By pomoc ta była efektywna zespół diagnozuje pojawiające się problemy, inicjuje działania zaradcze, dokonuje okresowej oceny podejmowanych działań oraz dokonuje niezbędnych korekt aktywności własnej. W codziennej praktyce naturalnym liderem w zakresie udzielania i organizacji przez pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje pedagog szkolny.
W większości przypadków pedagog inicjuje i koordynuje działania wychowawczo-opiekuńcze oraz często reprezentuje szkołę w kontaktach z partnerami zewnętrznymi. Dzieje się tak dlatego, że w części gmin logopedzi jak i psycholodzy zatrudniani są na część etatu, często do dyspozycji kilku placówek. Ich przydatność w pracy zespołów interdyscyplinarnych jest więc ograniczona. Decydują o tym głównie kwestie finansowe. Z drugiej strony pedagog szkolny obecny w strukturach oświaty od czterdziestu lat udowodnił swoją przydatność. Z szeroko ujętymi kompetencjami w zakresie diagnozy, profilaktyki, współdziałania, organizowanego wsparcia wtopił się w pejzaż instytucjonalny struktur oświatowych jak i mentalny decydentów. Stąd pragnę skupić się na roli pedagoga szkolnego w procesie programowania pracy szkoły.
Szczegółowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zadania pedagoga określa rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach[1]. Wynika to z delegacji zawartej w ustawie o systemie oświaty[2], gdzie stwierdzono, iż: „minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze rozporządzenia […] zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się”. Wspomniane rozporządzenie nakazuje pedagogowi:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Emanacją tych zapisów w ujęciu praktycznym jest plan pracy pedagoga szkolnego. Przedstawiona poniżej redakcja planu oparta jest o schemat 11 zadań szczegółowych: diagnozę środowiska rodzinnego, diagnozę specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych uczniów, pomoc pedagogiczną stymulującą powodzenia szkolne i osiąganie sukcesów, propagowanie różnorodnych form poradnictwa w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu, kształtowanie postaw prospołecznych, indywidualną opiekę psychologiczno-pedagogiczną, przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia oraz samodzielności życiowej i społecznej, pomoc materialną uczniom, współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami wspomagającymi rozwój uczniów oraz tworzenie pozytywnego wizerunku placówki, współpracę z rodzicami, a także rozwój zawodowy i organizację pracy własnej pedagoga szkolnego. Jest to oczywiście propozycja otwarta i należy ją dostosować do potrzeb własnej placówki.
Tab. Plan pracy pedagoga szkolnego
Zadania szczegółowe Sposoby realizacji I. Diagnoza środowiska rodzinnego 1. Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka. 2. Przeprowadzanie wizji lokalnych w miejscu zamieszkania dziecka.
3. Określenie potencjalnych zagrożeń związanych ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka.
4. Wskazywanie na oczekiwania dziecka, a także jego bliskich w zakresie spodziewanej pomocy i wsparcia ze strony pedagoga oraz zespołu interdyscyplinarnego.
5. Współpraca z instytucjami oraz partnerami społecznymi szkoły na rzecz pogłębienia diagnozy środowiska rodzinnego i lokalnego dziecka oraz określenia form wsparcia (OPS, PRPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, kurator sądowy, parafia, sołtysi, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Interdyscyplinarny Zespół ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie).
6. Monitorowania skuteczności dotychczas podejmowanych form wsparcia środowiska rodzinnego i lokalnego.
II. Diagnoza specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych uczniów 1. Rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w szkole. 2. Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole poprzez obserwację formalną i nieformalną.
3. Okresowe przeprowadzanie badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli diagnozujących poziom bezpieczeństwa w szkole, w celu określenia mocnych i słabych stron placówki, występujących zagrożeń i oczekiwań.
4. Wskazywanie na potrzeby dziecka w zakresie bezpieczeństwa w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
5. Rozpoznawanie indywidualnych i grupowych potrzeb edukacyjnych uczniów.
6. Wskazywanie na edukacyjne potrzeby dziecka w ramach zespołów nauczycielskich.
7. Współpraca z partnerami społecznymi szkoły oraz instytucjami zewnętrznymi w zakresie optymalizacji podejmowanych działań na rzecz potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych.
8. Monitorowanie skuteczności oddziaływań dostosowawczych i terapeutycznych.
III. Pomoc pedagogiczna stymulująca powodzenia szkolne i osiąganie sukcesów 1. Podejmowanie działań interwencyjnych i wychowawczych w przypadku zaistnienia sytuacji niepożądanych, zgodnie z obowiązującymi procedurami postępowania. 2. Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
3. Sporządzanie aktualnych wykazów uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wymagających dostosowania wymagań edukacyjnych.
4. Koordynowanie działań związanych z kierowaniem uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
5. Koordynowanie działań związanych z realizacją zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.
6. Udział w pracach zespołów: interdyscyplinarnego oraz nauczycielskich, w celu optymalizacji wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
7. Udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
8. Udzielanie wychowawcom pomocy w zakresie dostosowania adekwatnego do potrzeb instrumentarium oddziaływań wychowawczych.
9. Przeprowadzanie ewaluacji działań dostosowawczych i terapeutycznych podejmowanych w szkole na rzecz ucznia.
IV. Propagowanie różnorodnych form poradnictwa w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu 1. Koordynowanie działań związanych z wdrażaniem i realizacją programów profilaktycznych i psychoedukacyjnych. 2. Inicjowanie i przeprowadzanie konkursów, akcji oraz przedstawień o charakterze profilaktycznym i psychoedukacyjnym.
3. Przeprowadzanie zajęć wychowawczych w klasach o charakterze profilaktycznym.
4. Udzielanie uczniom oraz ich rodzicom pomocy i porad w eliminowaniu napięć spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi i rodzinnymi, które wynikają z niedostosowania społecznego.
5. Przeprowadzanie pedagogizacji rodziców uczniów w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu.
6. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji podejmowanych działań.
V. Kształtowanie postaw prospołecznych 1. Monitorowanie procesów grupowych w ramach środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego dziecka. 2. Diagnozowanie potrzeb środowiska szkolnego w zakresie funkcjonowania postaw prospołecznych.
3. Opracowanie w ramach zespołów interdyscyplinarnych propozycji działań i rozwiązań na rzecz kształtowania postaw prospołecznych i przestrzegania norm oraz zasad współżycia społecznego.
4. Przeprowadzenie we współpracy z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i wychowawcami klas zajęć dotyczących zasad funkcjonowania klasy i szkoły.
5. Zapoznanie uczniów z ich rolami społecznymi jakie pełnią w środowisku szkolnym, rodzinnym i lokalnym oraz zadaniami jakie się z tym wiążą, a także oczekiwaniami społecznymi wobec nich.
6. Zapoznanie uczniów i rodziców z rolą i zadaniami: dyrektora szkoły, wychowawców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
7. Przeprowadzenie we współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów działań mających na celu utrwalenie wśród uczniów i ich rodziców katalogu praw i obowiązków ucznia oraz z zasadami nagradzania i karania uczniów obowiązującymi w szkole, w kontekście praw i obowiązków człowieka i obywatela.
8. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji podejmowanych działań.
VI. Indywidualna opieka psychologiczno-pedagogiczna 1. Analizowanie sytuacji uczniów wymagających indywidualnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. 2. Udzielanie doraźnej i stałej pomocy uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych i środowiskowych.
3. Prowadzenie obserwacji i monitoringu przepadków zachowań dysfunkcyjnych uczniów niedostosowanych społecznie i agresywnych.
4. Organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom, w celu eliminowania bądź minimalizowania napięć spowodowanych różnorakimi niepowodzeniami.
5. Podejmowanie, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz instytucjami wsparcia zewnętrznego, terapii uczniów dysfunkcyjnych, niedostosowanych społecznie oraz ofiar przemocy.
6. Objęcie indywidualnym wsparciem rodziców uczniów w ramach konsultacji.
7. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności podejmowanych działań.
VII. Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia oraz samodzielności życiowej i społecznej 1. Wspieranie nauczycieli i wychowawców w organizowaniu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem przez ucznia dalszego kierunku kształcenia i rozwoju. 2. Wskazywanie uczniom ich mocnych i słabych stron w celu stymulowania ich dalszego rozwoju, adekwatnie do wieku i potrzeb dziecka.
3. Organizacja wizyt studyjnych grup uczniowskich w szkołach gimnazjalnych.
4. Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
5. Gromadzenie, we współpracy z nauczycielem biblioteki, materiałów informacyjnych dotyczących oferty edukacyjnej w regionie oraz udostępnianie potrzebnych informacji uczniom i ich rodzicom.
6. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności podejmowanych działań.
VIII. Pomoc materialna uczniom 1. Diagnozowanie sytuacji materialnej uczniów ich rodzin. 2. Koordynowanie działań związanych z kwalifikowaniem uczniów do udziału w wypoczynku letnim finansowanym przez instytucje i organizacje zewnętrzne.
3. Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej w zakresie dożywiania w szkole.
4. Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w zakresie pomocy w rozpoznawaniu sytuacji materialnej rodzin dzieci ze względu kwalifikowanie się do pomocy materialnej.
5. Współpraca z organem prowadzącym oraz koordynowanie działań w zakresie organizacji pomocy uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne.
6. Udział w pracach szkolnej komisji ds. pomocy materialnej uczniom.
7. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności podejmowanych działań.
IX. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, instytucjami wspomagającymi rozwój uczniów oraz tworzenie pozytywnego wizerunku placówki 1. Udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania przemocy w rodzinie. 2. Współpraca z instytucjami, organizacjami i wspólnotami na rzecz wspomagania rozwoju uczniów szkoły (OPS, PRPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, kurator sądowy, parafia, sołtysi, urząd miejski).
3. Redagowanie zakładki na stronie internetowej placówki popularyzującej dobre praktyki w zakresie oferty edukacyjnej oraz stosowanych form wsparcia uczniów.
4. Przygotowywanie wspólnie z zespołem interdyscyplinarnym okresowych informacji dla rodziców uczniów, na temat pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
5. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności podejmowanych działań.
X. Współpraca z rodzicami
1. Wsparcie rady rodziców w procesie tworzenia programu wychowawczego placówki. 2. Opiniowanie rocznego planu pedagogizacji rodziców.
3. Zapoznanie ogółu rodziców z założeniami szkolnego programu profilaktycznego oraz funkcjonujących w placówce form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
4. Organizowanie systematycznych konsultacji indywidualnych i grupowych dla rodziców.
5. Współredagowanie zakładki dla rodziców na stronie internetowej placówki.
6. Współpraca z radą rodziców oraz radami klasowymi w okresowej ocenie realizacji głównych założeń programów: wychowawczego i profilaktycznego.
7. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności podejmowanych działań.
XI. Rozwój zawodowy i organizacja pracy własnej 1. Uczestniczenie w pracach zespołów nauczycielskich oraz interdyscyplinarnych na terenie placówki. 6. Uczestniczenie w pracach zespołów zewnętrznych: Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
2. Współpraca z dyrekcją placówki i redą pedagogiczną w ramach zadań określonych w rocznym planie pracy pedagoga.
3. Współpraca z samorządem uczniowskim szkoły podstawowej.
4. Współpraca z pielęgniarką medycyny szkolnej.
5. Współpraca z radą rodziców.
6. Systematyczne uczestnictwo w formach doskonalenia zawodowego, podnoszącego kwalifikacje zawodowe.
7. Prowadzenie dokumentacji pedagoga szkolnego.
8. Przeprowadzanie okresowej ewaluacji efektywności indywidualnego planu rozwoju zawodowego.
Źródło: opr. własne
W prezentowanej propozycji planu pracy często odnosiłem się do współpracy pedagoga z nauczycielami i wychowawcami, ponieważ nadal w pracy zespołów interdyscyplinarnych niewykorzystywanym w pełni potencjałem są nauczyciele i wychowawcy, którzy traktują pedagoga, logopedę czy psychologa jako oczywiste wsparcie własnych działań, zamykając się jednocześnie w kokonie planów pracy dydaktycznej. Ożywienie tego segmentu aktywności i uczynienie z nauczycieli i wychowawców świadomych uczestników stawiania zespołowych diagnoz i planów naprawczych staje się wyzwaniem każdej organizacji.
Sposób dokumentowania pracy pedagoga szkolnego opisuje rozporządzenie MEN z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji[3]. Możemy w nim przeczytać, że: „Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony odpowiednio w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy plan swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną”. Dodatkowo: „Przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia, słuchacza lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także inną dokumentację związaną z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.
Kościec działalności profilaktycznej i wychowawczej szkoły stanowią programy: wychowawczy i profilaktyczny. Te dwa dokumenty uchwalane przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną poprzedzone powinny być szeregiem działań analitycznych i przygotowawczych. Ustawa o systemie oświaty opisując istotę programu wychowawczego utrzymuje, iż obejmuje on „wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli”. Program profilaktyczny zaś to dokument dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, który obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Szersze ujęcie roli wspomnianych programów w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły zawiera rozporządzenie MEN w sprawie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół[4]. Otóż, jak wskazuje rozporządzenie działania szkoły determinowane są przez szkolny zestaw programów nauczania, który „uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego”, program wychowawczy „obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym” oraz program profilaktyki „dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym”. Dalej rozporządzenie podkreśla, że „Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela”.
Oprócz specyfiki środowiska szkolnego i lokalnego, programując pracę szkoły należy uwzględnić otoczkę prawną, w którą wpisuje się ustawodawstwo z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i promocji zdrowia. W krótkim komentarzu odniosę się do kilku podstawowych aktów prawych.
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii[5] wśród podmiotów realizujących zadania profilaktyczne wymienia wprost przedszkola i szkoły. W myśl ustawy, zakres działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i zapobiegawczej placówek oświatowych powinien obejmować wprowadzanie problematyki zapobiegania narkomanii do programów wychowawczych, poprzez promocję zdrowia psychicznego, zdrowego stylu życia, prowadzenie działalności profilaktycznej w środowiskach zagrożonych uzależnieniem, edukację prawną oraz konieczne działania interwencyjne. Ustawa zwraca uwagę na istotną rolę realizowania w ramach poszczególnych edukacji problematyki promocji zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących zapobiegania narkomanii, co w istocie współodpowiedzialnymi za profilaktykę uzależnień wśród dzieci i młodzieży czyni wszystkich nauczycieli. Jednocześnie w ustawie podkreśla się, że szczegółowe zadania z zakresu działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej określa Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii, który zobowiązuje ministerstwo edukacji i podległe jednostki do określonych działań zaradczych.
Według rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, formacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii: „Szkoły i placówki prowadzą systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły i placówki w celu przeciwdziałania narkomanii”[6]. Działalność ta powinna mieć walor uprzedzający, mający na celu przeciwdziałanie możliwości pojawienia się zachowań ryzykowanych. Dodatkowo szkoły i placówki oświatowe powinny prowadzić kampanię promującą zdrowy styl życia, ukierunkowaną na:
- zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej,
- kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi,
- kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,
- osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności,
- kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
- zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Kolejnym aktem prawnym jest ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[7]. Zgodnie z jej literą zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności zaś poprzez działalność wychowawczą i informacyjną. Zalecenia szczegółowe dla ministerstwa edukacji i placówek oświatowych zawiera Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego[8] uznając, że zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka podkreśla, że działania zapobiegawcze w zakresie ochrony zdrowia psychicznego podejmowane wobec dzieci i młodzieży obejmować powinny między innymi stosowanie zasad ochrony zdrowia psychicznego w pracy szkół, placówek systemu oświaty, placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Podobnie jak w cytowanych wcześniej aktach prawnych zadania wynikające z ustawy określone są w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Wreszcie Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS wynikający z ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi[9] zobowiązuje pracowników placówek oświatowych do działań na rzecz zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa poprzez „wzrost poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS u ogółu społeczeństwa oraz zmiany postaw, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności za własne zdrowie i życie”.
Warto pamiętać, że każdy z ogólnokrajowych programów ma swoje emanacje w postaci programów gminnych, które maja istotny wpływ na konkretyzację zadań profilaktycznych oraz ich finansowanie. W procesie programowania istotna jest także aktualizacja bazy danych, ze względu na zmiany legislacyjne oraz możliwość zakończenia perspektywy czasowej obowiązywania ogólnokrajowych programów profilaktycznych.
Każdy z wymienionych aktów prawnych powinien znaleźć odniesienie nie tylko w programach ogólnoszkolnych, ale również w planach pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i wychowawców. Dla efektywnego kształtowania postaw i kompetencji prozdrowotnych uczniów należy skonsolidować działania nauczycieli na kanwie treści podstawy programowej kształcenia ogólnego. W tym zakresie partnerami pedagoga szkolnego w procesie programowaniu pracy szkoły stają się wychowawcy i nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Owa współpraca wymaga jednak dogłębnej analizy i korekty funkcjonujących już planów pracy, pod kątem wzmocnienia integracji międzyprzedmiotowej oraz nadania działaniom dydaktyczno-wychowawczym nowego impulsu.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2013.532)
- Ustawa z 7 września 1997 r. o systemie oświaty (Dz.U.1991.95.425 ze zm.)
- Rozporządzenie MEN z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2014.1170)
- Rozporządzenie MEN w sprawie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977)
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2005.179.1485 ze zm.)
- Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.875)
- Rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, formacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.2015.1249)
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.1982.35.230 ze zm.)
- Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.1994.111.535 ze zm.)
- Ustawa z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U.2008.234.1570 ze zm.)
[1] Dz.U.2013.532
[2] Dz.U.1991.95.425 ze zm.
[3] Dz.U.2014.1170
[4] Dz.U.2012.977
[5] Dz.U. 2005.179.1485 ze zm. Najnowszą nowelizacją ustawy jest ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.875).
[6] Dz.U.2015.1249
[7] Dz.U.1982.35.230 ze zm.
[8] Dz.U.1994.111.535 ze zm.
[9] Dz.U.2008.234.1570 ze zm.
Marek Misztal
30 thoughts on - Pedagog szkolny a programowanie pracy szkoły
Мадонна, икона поп-музыки и культурного влияния, продолжает вдохновлять и поражать своей музыкой и стилем. Её карьера олицетворяет смелость, инновации и постоянное стремление к самовыражению. Среди её лучших песен можно выделить “Like a Prayer”, “Vogue”, “Material Girl”, “Into the Groove” и “Hung Up”. Эти треки не только доминировали на музыкальных чартах, но и оставили неизгладимый след в культурной и исторической панораме музыки. Мадонна не только певица, но и икона стиля, актриса и предприниматель, чье влияние простирается далеко за рамки музыкальной индустрии. Скачать mp3 музыку 2024 года и слушать онлайн бесплатно.
Somebody essentially lend a hand to make significantly articles I’d state. That is the very first time I frequented your website page and up to now? I surprised with the research you made to make this actual submit amazing. Wonderful task!
Great write-up, I?¦m normal visitor of one?¦s site, maintain up the nice operate, and It’s going to be a regular visitor for a lengthy time.
https://www.droversointeru.com
Really excellent info can be found on blog.
http://iptvpolska.click/
I love looking through and I think this website got some really utilitarian stuff on it! .
https://spoo-design.de/pl
Very interesting topic, thanks for putting up. “It is much easier to try one’s hand at many things than to concentrate one’s powers on one thing.” by Quintilian.
https://spoo-design.de/pl/produkt/127011/
I have been surfing on-line greater than 3 hours today, yet I by no means found any interesting article like yours. It is pretty worth sufficient for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made just right content as you probably did, the net can be much more helpful than ever before. “When there is a lack of honor in government, the morals of the whole people are poisoned.” by Herbert Clark Hoover.
http://www.vorbelutrioperbir.com
I have been surfing online more than three hours as of late, but I by no means found any interesting article like yours. It is pretty price enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made excellent content material as you probably did, the internet will be much more useful than ever before.
https://www.droversointeru.com
It’s going to be end ps4 games of (bit.ly) mine day, butbefore finish I am reading this fantastic paragraph to increase myknow-how.
https://www.suba.me/
Fastidious replies in return of this question withgenuine arguments and explaining all about that.
https://www.tumblr.com/ainfinitewonder/772734691696656384/de-ce-voucherele-sunt-aliaC89Bii-tC483i-pentru
Heya are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be really appreciated!
https://handli.pl/rekuperacja-białystok/
Enjoyed every bit of your blog post.Much thanks again. Much obliged.
https://linkin.love
Thanks again for the post.Really thank you! Great.
https://www.rorabong.com/collections/sweet-puff
Major thankies for the blog post.Really looking forward to read more. Much obliged.
https://www.zhenxindustry.com/
Say, you got a nice post.Much thanks again. Great.
https://www.baixicans.com/
Hi there, after reading this amazing article i am too happy to share my familiarity here with colleagues.
http://193.84.71.116/
hydroxychloroquine sulfate classification hydroxychloroquine sulfate tablets risks of hydroxychloroquine
https://asiaajp88.shop/
I am so grateful for your article.Really thank you! Really Cool.
https://rkgymnasticworks.us/koreas-premier-business-trip-massage-services-for-busy-professionals/
I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Superb work!
https://ogrzewaniepodlogowebialystok.pl/
Thanks again for the post.Much thanks again. Cool.
https://www.latexartisan.com/
vegas slots online online slot games slots games
https://elfcave.com/commodore-64-the-8-bit-legend-that-revolutionized-home-computing/
Im obliged for the article post.Really thank you! Much obliged.
https://www.geek-bar-vape.us/geek-bar-pulse/
It’s actually a great and helpful piece of information. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.
http://www.tlovertonet.com/
good knife set blog!I truly love how it is simple on my eyes and the data are well written. I am wondering how I could be notified when a new post hasbeen made. I have subscribed to your feed which must dothe trick! Have a great day!
https://www.youtube.com/watch?v=kOUENy3SQgA
You are my breathing in, I possess few blogs and occasionally run out from to brand.
https://cracksports.me/golf-streams
I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this web site. Thank you, I will try and check back more frequently. How frequently you update your site?
https://nflbox.me/nfl-streams
I do not even know how I ended up here, however I assumed this put up was once great. I don’t recognise who you’re but certainly you’re going to a well-known blogger in case you aren’t already 😉 Cheers!
https://nextbahis.com/1xbet/
hello there and thank you for your info – I’ve definitely picked up something new from right here. I did however expertise a few technical issues using this site, since I experienced to reload the site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective fascinating content. Ensure that you update this again very soon..
https://www.iqdir.com/detail/euro-montaz-–-profesjonalne-remonty-Łazienek-i-ukladanie-plytek-22705/
I loved your blog article.Really thank you! Really Great.
https://www.anhui365.net
I cannot thank you enough for the article post.Much thanks again. Much obliged.
https://www.medlonchina.com